Skip to main content

Featured

constant reiteration

Actually I don't even know why I feel all of this, why I feel this heaviness in my chest, like everything feels not right. The urge to just go beyond the thongs that is worse, it's worsening day by day. You know that's it's there in your head  the loudness in this silence. I know there's chances but I don't feel safe at all. I'm still trying, trying my best, and I know it's so stupid because I couldn't talk to anyone, like I was asking for the attention, like whatever I feel it's just another fool need attention.  I'm sorry that actually I try to reach everyone and yet I couldn't do that, I froze myself and the voices really loud in my head, I try to be there for anyone and yet I can't even hold myself, I lost my own grip to grasp the reality and stand where I standing. I lost everything, I just look at myself broken and shattered slowly, and I couldn't even do anything, what the fuck am I sad for? Like seriously I thought I'm

Menari dalam Hujan

Assalammualaikum




Anyone who says it's a sunny day synonymous with happiness, they have never danced in the rain. (Sesiapa yang berkata hari cerah itu sinonim dengan kebahagiaan, dia belum pernah menari dalam hujan.)
-unknown-





haritu dah mengarut-ngarut. ni sebab adalah manusia minta update. well, secara jujurnya, aku buat blog ni sebab nak list out apa yang aku buat, by wrongdoing aku. sebab, pendapat orang lain pun penting juga. aku pun terjumpa cerita ni, tu rasa nak menulis pasal tajuk ni. sebab segala yang berlaku menjadi hikmah dan pengajaran dalam hidup. tak gitu kan. hahaha. okay, pada asalnya cerita dia lainlah kan, tapi aku reprise balik cerita dia.

kenapa dengan Menari Dalam Hujan? pelik? bagi pandangan aku, jawapannya adalah tidak, sebab perkara ni bila difahamkan apa yang sebenarnya tersirat dalam kata-kata itu. mestilah orang berkata, atau buat ayat, jenis rasional, yang dia fikir dalam kehidupan harian kan? so, kalau aku tulis, bosan tak nak baca? ada orang baca ke? Alhamdulilah kalau ada yang membaca. aku rembat ayat ini daripada Chicken Soup For The Soul: Berfikiran Positif. dapat lah juga yang dah siap translate.




well, basically, bila dilihat ayat atas tu, pada pandangan akulah kan, masih waras, ada akal, pun taklah berapa nak manusia sangat, hahah, so bila kita menghadapi masalah, kita meletakkan diri kita dalam menyelesaikan masalah. so sudah tentu kita kenal asam garam hidup. bukan senang untuk menjadi lebih bijak dalam membuat keputusan, pemilihan yang tepat, even a mistake, but biasalah. Allah tetap ada untuk kita.

berapa kerap aku menetapkan syarat kepada kebahagiaan diri sendiri?? basically, along my life. serious, sepanjang hidup aku, aku terlalu menetapkan semuanya, to be perfect, tapi aku lupa, manusia takkan sempurna. dosa pahala, semua tu adalah tujuan diberi kehidupan di dunia ini. Allah dah rancangkan semuanya. cuma dengan bersyukur dengan pemberian Allah, baru kita dapat sedarkan diri kita. sebenarnya, aku tak pernah keseorangan, Allah ada, Allah tunjukkan jalan, dengan memberi keluarga, nikmat, sahabat dalam kehidupan. Allah taburkan kasih sayang Allah, untuk umat-Nya, agar sentiasa berjalan atas jalan Allah.





Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.
(Hidup ini bukan mengenai bagaimana merempuh ribut yang melanda, tetapi bagaimana caranya hendak menari dalam hujan)




Allah telah beri macam-macam kenikmatan kepada diri agar kita sentiasa ingat pada Allah, supaya kita sentiasa bersyukur, aku tak boleh assume, anggap, orang boleh kekal sama seperti dia sekarang. manusia berubah. itu janji Allah, itu yang Allah rancang. siapa aku nak persoalkan? lagikan pula, aku tak boleh nak anggap, aku boleh berubah dengan mudah, orang boleh expect aku boleh jadi seperti yang dieorang mahukan. everything datang dengan ujian. Allah dah tetapkan.
inilah masa untuk sentiasa berlajar bersyukur, hadapi ujian Allah, jadikan segalanya dengan beringat pada Allah.

salah aku juga sebab terlalu mengharapkan yang sempurna, dalam persahabatan, dalam bercinta(ini zaman dahulu kala, kisah lama, abaikan). aku lupa, alpa Allah yang Maha Sempurna segalanya. aku terlalu berharap, meletak harapan pada manusia, itu kesilapan aku. aku hanya perlu, follow the flow. itu yang sepatutnya berlaku, sambil memperhambakan diri kepada Allah. back to basic.

In Shaa Allah, jika kau diberi peluang, dan Allah izinkan, aku akan berusaha, untuk berhenti kejap, daripada segala-gala masalah, aku akan bersyukur dengan setiap nikmat, sekecil-kecil nikmat yang diberikan oleh Allah, dan meletakkan priority, perkara utama, pada tempatnya. sebab setiap berlaku, menjadikan kita, untuk berfikir sejenak, dan menimbang tara balik perkara-perkara yang kita lakukan.

aku patut bersyukur, dengan nikmat masih hidup, nikmat keluarga, nikmat sahabat. tak apa, satu masa demi satu masa. hadapi dengan tenang dan rasional. Allah memang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, Allah sentiasa memberikan yang terbaik, dengan kuasa Allah, keatas muka bumi ini.




Often what is needed is a change in us, instead of changing conditions.
(Selalunya apa yang diperlukan hanya perubahan dalam diri kita, bukannya perubahan keadaan.)
-Arthur Christopher Benson-






p/s: well, aku harap, setiap kesalahan yang aku lakukan, ketidakwarasan otak aku ni, korang dapat bantu untuk betulkan. terima kasih, sebab sudi berkawan dengan aku.

Comments

Popular Posts